Het lijkt erop dat de know-how van hoe ons systeem in z’n totaal werkt steeds belangrijker wordt in het omgaan met gebeurtenissen in de wereld. En in het creëren van een wereld die er anders uitziet: met meer begrip voor elkaar, ruimte voor onze hartsverlangens en in liefdevolle verbinding met Moeder Aarde. Om maar iets te noemen. En verandering begint altijd met een verlangen, want waarom zou je anders in beweging komen?

Met één hand op je rug gebonden

Ik schreef hierboven ‘hoe ons systeem in z’n totaal werkt’ – lekker vaag, I know. Wat ik bedoel is dat er veel kennis over ons fysieke lijf is, ook nog wel veel aandacht voor onze gedachtewereld, en dan rollen daar emoties en voelen nog wat achteraan. Maar ons niet-fysieke deel – waar gedachten, emoties en gevoel onderdeel van zijn – is minstens zo omvattend als ons fysieke deel. Maar niemand leert je op school hoe dat deel eigenlijk werkt en de enorme invloed ervan op, nou ja, jezelf. En op hoe je je leven vormgeeft en ervaart. Waardoor het er soms een beetje op lijkt alsof we proberen vooruit te komen met één hand op ons rug gebonden. (Voor de liefhebber: een beetje zoals Captain Marvel tot haar transformatie.) Dus met ‘ons systeem in z’n totaal’ bedoel ik ons fysieke én energetische deel. Een holistische benadering, eigenlijk. 

Makkelijk meegesleept

Ons niet-fysieke, energetische deel is eigenlijk hetzelfde als onze aandacht. Op het moment is het best makkelijk om meegesleept te worden in alles wat er speelt. Dat was het altijd al, maar lang was het niet zo close to home als nu. Als er dus een moment is waarop inzicht in hoe je aandacht werkt je van pas kan komen, is het misschien nu wel. Vooral als je gevoelig bent voor wat er om je heen gebeurt, dichtbij of ver weg. 

  1. Aandacht beweegt als een soort veld door en om je fysieke lijf. Het is een energieveld. Aandacht is energie. Ieder mens heeft zo’n veld. Via dit veld ben je verbonden met de wereld om je heen, en ‘stream’ je informatie heen en weer. Waar je met je aandacht bent heeft dus invloed op welke emoties je ervaart, wat je denkt en hoe je je voelt.

  2. Je kunt je aandacht zelf sturen. Misschien het makkelijkste voorbeeld: als je je ergens écht op moet concentreren. Je aandacht sturen vraagt wilskracht. Soms niet zoveel omdat iets je aandacht vanzelf trekt, soms veel als je iets vervelend of niet boeiend vindt. 

    Even heel kort door de bocht: als je je vaak vervelend voelt, kán een eerste vraag zijn of je onbewust met je aandacht ergens bent waar je je vervelend over voelt. Dat kan iets binnen jezelf zijn – misschien had je nog niet door dat je je ergens schuldig over voelt en onderdruk je het – of buiten jezelf: misschien zit je met je aandacht te veel in andermans drama, of het 8-uur journaal. 

  3. Je kunt je aandacht (en dus energie) bewust richten door een intentie neer te zetten. Je kunt je aandacht op een bepaald moment bewust ergens op richten (door naar iemand te luisteren, bijvoorbeeld, of dit stuk lezen). Maar je hebt ook invloed ‘op grotere schaal’, dus op iets wat je graag structureel zou willen. Met een intentie geef je eigenlijk aan wat je graag zou willen ervaren, of hoe. Je formuleert een intentie altijd in de tegenwoordige tijd, alsof ‘het al zo is’. 

    Voorbeeld: een wekelijkse vergadering is oervervelend. Dat kan nogal aandacht trekken. Je zit ertegenop te hikken en loopt misschien te klagen over hoe naar die bijeenkomsten altijd zijn. Dus gaat je aandacht steeds naar wat je níet wilt. Een intentie kan dan zijn: ik heb een prettige en voorspoedige vergadering. Dan gaat je aandacht naar wat je wél wilt. 
    Misschien is die vergadering stom omdat je helemaal niet op je plek zit in die baan. Dan is een intentie voor een structurele verandering als Ik heb een leuke en passende baan misschien beter. Of: Ik heb een baan waar ik mijn kennis en vaardigheden in kan gebruiken. Kan zomaar zijn dat er opeens interessante vacatures verschijnen of er een oude kennis belt met een leuk aanbod. The universe is magical like that

Kortom, je aandacht heeft een grote invloed op je, maar je hebt ook veel regie over je aandacht. Meer dan je je waarschijnlijk bewust was. Maar nu je dat weet: waar zou je je aandacht wél aan willen geven

3 dingen die je (waarschijnlijk) niet wist over aandacht
Getagd op:            

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *