boom bij zonsopkomst met zachte kleuren voor mediatie en meditatietipsMediteren gaat over voelen in je lijf, en stilte. Dat ervaar je als je met je aandacht bij jezelf bent. Soms (behoorlijk) lastig, er gebeurt van alles op een dag. En er moet vaak ook nog van alles gebeuren. Misschien heb je een indrukwekkende film gezien en hangt die nog om je heen. Heb je een feestje gehad en suis je na van alle gesprekken. Zo’n ‘volle aandacht’ kan je bij jezelf weg trekken of afleiden, een rusteloosheid veroorzaken. Of doordenderende gedachten.

 

Mediteren kan een goede manier zijn om weer tot meer rust en alertheid te komen. Met je aandacht weer bij jezelf te komen, om te voelen in je lijf en bewuster afgestemd te raken. Maar de weg voor je aandacht van buiten terug naar binnen is niet altijd mooi glad asfalt met leuke bloemetjes in de berm. (Of wel, in welk geval: good for you!)

 

Het heeft ook wel ’s iets weg van een los grindpad, of liggen er allemaal keien en route. Kortom, je komt alles tegen wat tussen jou en stilte instaat. Hoort erbij. Het is logisch dan het even duurt voordat de rust er wat inkomt. Je gedachten hebben ook gewoon tijd nodig om tot stilstand te komen. Een rijdende auto staat ook niet meteen stil.

 

Wat er ook bij kan horen, is dat een deel van jou helemaal niet zo’n zin heeft om te kijken naar wat daar nou op dat pad naar binnen in de weg staat. Ondanks een verlangen naar de rust en stilte. Die ‘helemaal niet zo’n zin’ heet weerstand en is ook normaal. Die weerstand laat vaak van zich horen in de vorm van gedachten als: ‘Maar ik kan helemaal niet mediteren, dus ik doe het maar niet. Misschien ooit. Ik ga wel winkelen. Binge-watchen. Telt een meditatiemuziekje opzetten onder het piekeren ook? Waarom wilde ik ook alweer mediteren? Ik heb nog zoveel werk te doen! Ik heb geen tijd! Ik heb toch geen meditatie nodig, ik ben geen softie en geen boeddha. Suffe toestand.’ Etcetera, etcetera.

 

Nu lijkt het misschien net alsof meditatie ergens aan moet voldoen, dat het pas ‘af’ is als je helemaal stil bent. Maar er zijn vele wegen naar stilte, naar het hart, naar gronding, naar je lijf, naar wat het ook is dat je op dat moment nodig hebt. Soms lukt het wel, soms lukt het niet, soms brengt het inzichten en soms niet. Alles is oké. Iedere keer dat je je aandacht weer naar binnen richt, is een stap richting je lijf, je voelen, het ontwikkelen van je bewustzijn. (Lijkt het nou consequent niet te lukken, kan het zijn dat er een weerstandje zit waar je geen vat op krijgt. Als je daar een keer naar wilt kijken: wees welkom.)

 

Hier drie tips om je aandacht naar binnen te richten, ook te gebruiken als meditatiebasis.

 

1 Regel je gronding

Nadat je gekozen hebt hoe je wilt zitten of staan voor je meditatie: grond. Van het werkwoord ‘gronden’. Op de een of andere manier wordt het woord soms als zweverig en raar bestempeld; eigenlijk bijzonder voor zoiets aards en essentieels.

 

Er zijn vele manieren om te gronden, misschien heb je je eigen manier al. Zo niet:

  • Breng je aandacht naar waar lijf de grond, de stoel (of waar je ook zit/staat) raakt.
  • Word je bewust van je voetzolen en hun verbinding met de grond, met je billen en benen op de stoel, misschien je rug tegen de leuning.
  • Laat je dragen.
  • Adem naar je voeten, naar je benen, naar je bekkenbodem.
  • Wees je bewust van je liefdevolle verbinding met de aarde. Zodra je daaraan denkt (dus ook nu je het leest) werkt het eigenlijk al als intentie.

 

2 Terug naar je adem

Constant afgeleid door je gedachten? Was je opeens weer terug bij dat ene gesprek, of zat je opeens weer in de toekomst bij wat er allemaal nog in huis moeten worden gedaan komend weekend?

Je adem is je anker. Iedere keer dat je opeens bewust wordt dat je weer door je gedachten was meegetrokken, kan je terugkeren naar je adem. Adem langzaam in. Adem nog iets langzamer uit. Als je adem hoog zit, kan je bewust vertragen en laten zaken. Ook dat hoeft nergens aan te voldoen. Zal de ene keer makkelijker gaan dan de andere. Soms werkt het juist beter om je over te geven aan hoe je ademhaling gaat, en dan vindt ie vanzelf zijn weg terug naar diep en rustig.

Maar om je gedachten tot rust te krijgen, kan je het best je aandacht van je gedachten afleiden en je adem is de makkelijkste optie.

  • Luister naar hoe je adem in je hoofd en lijft klinkt, rijst en daalt.
  • Voel hoe je adem door je neus en mond, in je lijf naar je keel, borst, buik naar beneden reist, en de wind weer door je neus of mond naar buiten.
  • Voel hoe je borst en buik stijgen en dalen, stijgen en dalen.

Richt je aandacht op wat voor jou het meest relaxt en makkelijk is. Was je weer afgeleid? No biggie, gewoon opnieuw met je aandacht naar je adem. Die is er toch altijd.

 

maan Saranac Lake stilte meditatie tips
Saranac Lake at sunset (Adirondacks, NY)

3 Observeer je gedachten 

  • Je hebt je gedachten.
  • Je bent ze niet.
  • En iets dat je hebt, daar kun je een stapje terug van doen, en observeren.

Wie is degene die de gedachten heeft? Jij. Dezelfde jij die luistert naar je adem. En die eerder zijn/haar aandacht naar zijn/haar voetzolen stuurde voor de gronding. De voelende jij. Dat ben jij. De denkende jij, dat zijn slechts gedachten. Ze komen en gaan, ze komen en gaan. En daarachter, achter die zee van taal en beeld en what not dat er in ons hoofd beweegt, daar ligt de stilte. En des te meer je observeert, zonder oordeel, des te stiller het wordt. En brein maakt soms gekke toeren, dat van iedereen. Dus: oordeelloos.

Lukt het even niet? Vloog je eruit? Was je in gedachten je vakantie al aan het plannen? Je meditatiekamer aan het inrichten? Gewoon weer terug naar je adem.

 

Enjoy & Namaste! 💚🙏

Meditatie // 3 Tips om je aandacht naar binnen te richten
Getagd op:                    

Eén gedachte over “Meditatie // 3 Tips om je aandacht naar binnen te richten

  • 5 september 2019 om 21:05
    Permalink

    Dit gebeurt me elke keer als ik een tijdje niet mediteer; ik overweeg om het weer te gaan doen, heb allerlei excuses om er niet aan te beginnen en stuit dan ‘toevallig’ op een artikel zoals dit waardoor ik weer begin.

    Dit keer bleek vooral de opmerking over bewustwording van de liefdevolle verbinding met de aarde de trigger. (Wat woorden al niet kunnen doen!)

    Namasté Gaia🙏💛

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *