‘In je lijf zijn’, ‘bij jezelf blijven’… Uitdrukkingen die soms wat willekeurig rondgegooid lijken te worden. Wat betekenen ze eigenlijk? Ook hier gaat het weer om aandacht en hoe aandacht beweegt. (Hier, hier, en hier ook.)

Aandacht richten

Je aandachtsveld is je energieveld. Het beweegt door en om je heen. (Op een bepaalde manier ben je het ook, maar dan wordt het ineens wat ingewikkeld voor dit verhaal.) Dat veld van aandacht, of dus energie, kan je richten; je hebt zelf een groot stuk regie over waar je je aandacht op richt. Of over waar je energie aan geeft. Same thing

Wakker en in verbinding

De thuisbasis voor je aandachtsveld, zou je kunnen zeggen, is je lijf. Een soort van ankerpunt. Je kunt met je aandacht/energie een heel klein beetje bij je lijf zijn, en voor het grootste deel buiten jezelf. Dan ga je vaak op de automatische piloot, ben je veel en snel aan het denken en ben je niet echt verbonden met wat er om je heen gebeurt. ‘In je lijf zijn’ of ‘bij jezelf blijven’ houdt in dat je met je aandachtsveld voor een natuurlijk deel letterlijk ‘in je lijf’ bent. Je hebt je aandacht bij jezelf. Zodat je kunt waarnemen wat daar gebeurt. Je naar je lichaam kunt luisteren. Dat houdt niet in dat je maar constant bezig bent met wat er in je lijf gebeurt, maar wel dat je je wakkerder voelt, bewuster. Minder automatische piloot, minder (razende) gedachten, meer bewust aanwezig, meer in verbinding met je omgeving. 

Drie voordelen van in je lijf zijn

Daarnaast…

  1. Over je grens 1: Je voelt eerder wanneer iets of iemand over je grens heen gaat. Je voelt bijvoorbeeld eerder dat je dan boos wordt. En kan je dat aangeven, in plaats van dat het opbouwt, en het daarna een keer knalt. Je verkleint de kans op hysterische huilbuien en rondvliegend servies van jouw kant, zeg maar. Of dat je de boosheid ontlaadt via een vreet-, shop- of zuipbui. (We’ve all been there.)
  2. Over je grens 2: De kans is ook kleiner dat jezelf ‘weggeeft’. Want je voelt eerder wanneer je zélf over je eigen grens heengaat. Wanneer het genoeg is met het geven van aandacht (en dus energie) aan dingen buiten jezelf. Piekeren, oplossen, anderen helpen, dingen die je moeilijk of niet leukt vindt: Het hoort erbij, maar als het teveel is, is je cashflow van uitgaande energie veel groter dan die van inkomende energie. En des te minder je in je lijf bent, des te minder je door hebt dat je in het rood belandt.
  3. Rust en ontspanning: Omdat je lijf door de zwaartekracht met de grond is verbonden, verbetert je gronding als je meer in je lijf zit. Je kunt ook weer ‘bij jezelf komen’ door bijvoorbeeld een grondingsoefening te doen. Gegrond is je hele lijf rustiger en werkt je zelfhelend vermogen beter. De trilling van de aarde heeft een prettig en positief effect op je lijf, en trilt zachtjes los, wat vast zit. Resultaat? Makkelijkere ontspanning en meer doorstroming. En die twee zijn essentieel voor heling. Het voelt ook gewoon rustiger, gegrond zijn. Vooral op een drukke dag of in een volle ruimte, als je daar gevoelig voor bent. 

Merk jij het verschil tussen wanneer je in of uit je lijf bent?

3x Voordelen van ‘in je lijf’ zijn
Getagd op:                                        

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *