Je bewustzijn ontwikkelen, je intuïtie ontwikkelen, je hart volgen… Er zijn geen quick-fixes of short-cuts, het is zeker niet een constante staat van bliss en het vraagt moed, bereidheid en doorzettingsvermogen. Dan kan het je overigens wel heel veel brengen, want waarom zouden we het anders doen? Maar op welk punt in je ontwikkeling je op dit moment ook staat (en je bent altijd érgens), soms zijn een paar praktische oefeningen en reminders toch best fijn.

De intentie van Sane & Zen is dan ook dat de tips en oefeningen je meer rust, ruimte, inzicht en zelfliefde brengen. En je eraan herinneren dat je je aandacht altijd weer naar jezelf kunt terugbrengen, en kunt kiezen waar je haar op richt. Zodat je je op je slechtere momenten weer sane kunt voelen, en op de betere momenten misschien wel helemaal zen

Je aandacht weer naar jezelf brengen

Je energie is je aandacht en je aandacht is je energie. Energie bevat informatie, die je een soort van downloadt of streamt als je ergens bent met je aandacht. Daarnaast heb je zelf ook een mening of gevoel over wat je ergens ziet of ervaart. Allemaal prikkels die je lijf probeert te verwerken.

Als je de hele dag met je aandacht buiten jezelf bent, ben je vaak niet bewust van wat je allemaal oppikt. Je kunt ook erg moe worden, en je voelt niet meer bij jezelf wat jij nu eigenlijk nodig hebt. Het kan ook voelen alsof je steeds in je hoofd zit. Als je je aandacht terug haalt naar je lijf, stop je eigenlijk even de onbewuste stroom waar je in zit. In plaats van onbewust reageren komt er ruimte om even bewust te kijken en voelen, en van daaruit verder te handelen. 

Without further ado: de tips!

  1. Tellen. Supersimpel. Gewoon hardop of in je hoofd. Je moet je aandacht bij het tellen houden namelijk. Als je merkt dat je de tel kwijt bent, kun je gewoon weer opnieuw beginnen als je wilt. Je kunt dit ook doen als je bijvoorbeeld naar iemand luistert (of probeert te luisteren…) of ergens naar kijkt en merkt dat je erin gezogen wordt. 
  2. Je naam zeggen. Hardop of in je hoofd. Klinkt misschien stom, maar door je naam te zeggen, geef je eigenlijk je eigen aandachtsveld een seintje dat het terug naar je lijf komt. Soms helpt het om het even drie keer te doen, maar of je het doorhebt of niet, het werkt altijd. Fijn als het voelt alsof je ergens in verstrikt zit.
  3. Ademen. Doe je toch al, of je het nu doorhebt of niet. Zit je hoog met je adem, is ie snel en oppervlakkig? Had je niet door dat je ‘m inhield? Probeer ‘m bewust te vertragen door door je neus in te ademen en door je mond weer zachtjes uit te blazen. Als je hoog zit met je adem kun je proberen om lager te gaan: naar je flanken, daarna misschien nog naar je buik, of zelfs naar je bekken. Luister naar de ruis van je adem, of leg je hand op je buik en voel hoe je buik beweegt. Voor deze is het wel fijn om even vijf of tien minuten te nemen. Heb je die niet: drie keer diep ademhalen helpt ook al. 

Vragen of ervaring delen? Laat het weten in de comments!

Sane & Zen 1 ~ Aandacht bij jezelf
Getagd op:                        

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *