Je bewustzijn ontwikkelen, je intuïtie ontwikkelen, je hart volgen… Er zijn geen quick-fixes of short-cuts, het is zeker niet een constante staat van bliss en het vraagt moed, bereidheid en doorzettingsvermogen. Dan kan het je wel veel brengen, want waarom zouden we het anders doen? Maar op welk punt in je ontwikkeling je op dit moment ook staat (en je bent altijd érgens), soms zijn een paar praktische oefeningen en reminders toch best fijn.

De intentie van Sane & Zen is dan ook dat de tips en oefeningen je meer rust, ruimte, inzicht en zelfliefde brengen. En je eraan herinneren dat je je aandacht altijd weer naar jezelf kunt terugbrengen, en kunt kiezen waar je haar op richt. Zodat je je op je slechtere momenten weer sane kunt voelen, en op de betere momenten misschien wel helemaalzen

stenen en maple bladeren sane en zen rustgevend geel

Je energie is je aandacht en je aandacht is je energie. Energie bevat informatie, die je een soort van downloadt of streamt als je ergens bent met je aandacht. Daarnaast heb je zelf ook een mening of gevoel over wat je ergens ziet of ervaart. Allemaal prikkels die je lijf probeert te verwerken. 

Als je de hele dag met je aandacht buiten jezelf bent, ben je vaak niet bewust van wat je allemaal oppikt. Als je je aandacht terug haalt naar je lijf, stop je eigenlijk even de onbewuste stroom waar je in zit. Alsof je even ‘los’ komt van wat er om je heen gebeurt. Van daaruit kun je makkelijker bewust voelen en kijken hoe je ergens mee om wilt gaan. Minder doordenderen, minder speelbal, meer eigen regie, da’s het idee.

Wisselende neusademhaling: zo doe je ‘m

Deze ademhalingsoefening komt uit de yoga. Maar je hoeft niet iets met yoga te hebben om ‘m te doen. De wisselende neusademhaling verbindt de rechter- en de linkerhersenhelft, herstelt de balans. Erg fijn als je neigt in denken en piekeren te verzeilen. 

Hij schijnt ook een kalmerend effect op het zenuwstelsel te hebben. Hoe dat precies werkt, weet ik niet, maar ik word er snel rustiger van. Niet alleen fijn in stresssituaties waar de boel je overloopt, maar óók als je emotioneel geraakt, moe of drained bent. Of bang(ig). Een paar minuutjes heeft al effect, maar als je de tijd hebt: neem er even tien of vijftien. 

Extra tip: ook fijn voor het slapen gaan! Kaarsje erbij, lavendelolie, kopje kamillethee… Als je de tijd hebt, maak er een fijn ritueel van. 

Oké, komt ie. Het lijkt een hele rij instructies, maar het zijn korte handelingen, dus bear with me:

  • Officieel neem je de duim en de pink van je rechterhand. (Niet letterlijk.) Ik krijg dan kramp in mijn hand, dus ik neem mijn duim en wijsvinger. Kortom: neem je duim en een van je andere vingers, wat voor jou goed voelt. 
  • Sluit met je duim je rechterneusgat af.
  • Adem rustig in door je linkerneusgat. Probeer diep te ademen, maar houd het relaxt. Het is geen wedstrijd. Als je niet zo diep kunt ademen, dan niet. 
  • Houd je adem even vast.
  • Sluit met je pink/ringvinger/middelvinger/wijsvinger je linkerneusgat af.
  • Haal je duim van de rechterkant van je neus.
  • Adem uit door je rechterneusgat. Rustig. 
  • Adem in door je rechterneusgat. 
  • Houd je adem even vast. 
  • Sluit met je duim je rechterneusgat af. 
  • Haal je vinger van de linkerkant van je neus. 
  • Adem uit door je linkerneusgat. Rustig. 
  • Herhaal.

Enjoy! 

Sane & Zen 2 ~ Wisselende neusademhaling
Getagd op:                            

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *