Je bewustzijn ontwikkelen, je intuïtie ontwikkelen, je hart volgen… Er zijn geen quick-fixes of short-cuts, het is niet een constante staat van bliss en het vraagt moed en bereidheid. Het je wel heel veel brengen, want waarom zouden we het anders doen? Maar op welk punt in je ontwikkeling je op dit moment ook staat (en je bent altijd érgens), soms zijn een paar praktische oefeningen en reminders toch best fijn.

De intentie van Sane & Zen is dan ook dat de tips en oefeningen je meer rust, ruimte, inzicht en zelfliefde brengen. En je eraan herinneren dat je je aandacht altijd weer naar jezelf kunt terugbrengen, en kunt kiezen waar je haar op richt. Zodat je je op je slechtere momenten weer sane kunt voelen, en op de betere momenten misschien wel helemaalzen

Zomervakantie! Niet voor iedereen ook daadwerkelijk vakantietijd, maar toch: veel mensen gaan in juli of augustus erop uit. Misschien in eigen land, misschien verder weg op zoek naar bergavonturen, romantische stranden of exotische palmbomen. Corona of geen Corona, ik wens je toe dat je de ruimte vindt om vorm te geven aan wat je nodig hebt en verlangt qua vitamine A (avontuur), C (cultuur), M (magie), N (natuur), en ga zo maar door.

De ‘oefening’ dit keer is een suggestie voor de overgang tussen werk en vakantie. Een soort losweken van het gevoel van een keurslijf, van wat je allemaal nog moet regelen, en andere van die niet-vakantie patronen die je vooruit blijven stuwen.

Het is simpel, er is weinig voor nodig, nodigt uit tot overgave en creëert verbinding met Moeder Aarde. Het komt neer op dit: 

  • Vindt een plek buiten waar je kan liggen: gras, strand, waar dan ook.
  • Trek zoveel mogelijk kleren uit. Voor zover mogelijk voor de plek waar je bent en wat je zelf comfortabel vindt.
  • Vlei jezelf met zoveel mogelijk blote huid neer op Moeder Aarde. Ga liggen. Sprawled out, zouden ze zeggen in het Engels. Lay your head down
  • Geef je over. 
  • Voel hoe de aarde je draagt. 
  • Probeer ieder stukje lijf te ontspannen, in de aarde te laten zakken. Je tenen, je billen, je schouders, je kaken, je vingers, je voorhoofd. Relax. Let go.
  • Lig. Enjoy. Voor een minuut of 5. Of 10. Of langer. Misschien val je wel in slaap. Heerlijk. 

Extra aanrader: probeer eens wanneer het regent. Klinkt misschien gek, maar we zijn vaak zo geconditioneerd dat regen vervelend is, dat het heel bevrijdend kan werken om de regen op je huid te verwelkomen. Alsof het je herinnert dat je onderdeel van de natuur bent. Net als wanneer je de wind in je haren voelt, zeg maar. 

Wij lagen dus ooit eens shirt-loos in de regen aan de voet van een berg in het Oostenrijkse gras, naast een schattig kapelletje, op een moment dat er geen andere wandelaars in zicht waren. 

Heb je ooit zoiets gedaan? Of ga je het uitproberen? Ik ben benieuwd wat je ervaringen zijn! 

Sane & Zen 3 ~ Lig in het gras (Echt? ja, echt.)
Getagd op:        

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *